Када кажемо професионални возач, очекујемо да је он или она - професионалан, али овде та реч значи само да је та особа цео живот била за воланом, па чак и непрофесионално. На недавно обелодањеном видео-снимку се може уочити како возач наизглед конзумира алкохол (налик на црно вино) из провидне зелене флаше са црвеним врхом (налик на флашу од вина).
Видео који се појавио на друштвеним мрежама
Била би изузетна случајност да је у овој флаши сок од вишње или малине, мада чак и да јесте, возач је ипак требао избећи одабир овакве флаше, знајући какве последице могу бити и шта све путници могу помислити. Чак и да није алкохол у питању, одабир амбалаже је неодговоран.
У случају да није сок, већ нешто алкохолно, последице су немерљиво веће.
Како је дошло до овога?
Одговор на ово питање је комплекснији - делом смо заказили ми, грађани, који нисмо пријављивали овакво понашање возача сваки пут када то затекнемо и тако их пустили да раде шта им је воља. Такође, чини се кривом аутопревозничка фирма која нема јаке и стриктне системе контроле, обуке и одабира квалитетног кадра професионалних возача. Такође, вероватно су заказале и државне институције, које нису смеле допустити да своје грађане препусте у руке аутопревозника који не поштују прописе и све путнике стављају у посредну опасност. Ово наравно важи само у случају да је возач заиста конзумирао алкохол, што није званично потврђено.
Изјава директора Сирмијумбуса
Контактирали смо Сирмијумбус, компанију која се наводи као одговорна за ову потенцијалну неправилност и одговор смо добили од Владимира Винша, директора компаније.
Поштовани,
након што нам је дана 26.8.2024. године у поподневним часовима достављен снимак, утврдили смо да се ради о нашем дугогодишњем возачу аутобуса.
Наредног дана, 27.8.2024. године извршили смо алко-тестирање возача на првом поласку из Новог Сада у 10.10 часова, а алкотестирање које је вршила наша унутрашња контрола извршено је на аутобуској станици у Иригу. Том приликом утврђено је да возач аутобуса није под дејством алкохола, односо алкометар је показао 0.
У изјави коју је возач аутобуса том приликом дао унутрашњој контроли, навео је да на спорном снимку није конзумирао алкохол, већ сок, да због високих температура свакодневно носи флашу са водом и соком које пије како би се освежио.
Након ове контроле, до данашњег дана извршена су још два алкотестирања поменутог возача, и то једном у јутарњим часовима, пре смене и други пут на средини смене.
Напомињемо да наша интерна контрола свакодневно врши алко-тестирања возача аутобуса, или у ауто-бази, пре изласка из гараже или током смене, на линији.
Против возача аутобуса није вођен дисциплински поступак, с обзиром да се из снимка не може на несумњив начин утврдити да је конзумирао алкохол, а да је на наредна три алко тестирања утврђено да није био под дејством алкохола. Истичем да никада раније овај возач нити је имао сличну пријаву, нити је икада од стране наше унутрашње контроле утврђено присуство алкохола.
Такође, напомињем да су у последње време биле честе контроле наших возача аутобуса од стране МУП-а на присуство алкохола, и ми нисмо имали пријаве. Са друге стране, уколико код путника постоји сумња да возач аутобуса управља под дејством алкохола, могу и сами да позову МУП који би зауставили аутобус и извршили контролу, што би било и нама превозницима у интересу, јер нам је приоритет безбедност путника.
Винш Владимир, директор, законски заступник
Овде се поставља неколико питања:
- Како алко-тест који се ради један дан касније може бити меродаван?
- Зашто путници нису одмах позвали Саобраћајну полицију како би се тестирање извршило на лицу места?
- Да ли је случај пријављен компанији и надлежнима истог тренутка или је само направљен видео-снимак који је подељен на друштвене мреже?
Важност одговорности путника
Сви путници било ког превозника у било ком граду морају да схвате своју одговорност и да пуким снимањем догађаја не може да се постигне колико би се постигло пријављивањем случаја надлежнима. У овом случају се чини да је прошуштен тренутак тестирања на присутну количину алкохола у крви онда када се на то сумњало - а то је тренутак када је један од путника направио видео-запис.
Подсећамо да је број саобраћајне полиције у Сремској Митровици 022/623-444 али наравно увек можете позвати 192, тачније 022 192 како бисте без размишљања добили полицијску станицу из Сремске Митровице (с обзиром да систем некада пребаци и на нежељену полицијску станицу у неком другом месту ако сте ближе некој другој базној станици оператера у том тренутку)
На веб-сајту Сирмијумбуса насловна реченица гласи: ”Сигурност и удобност на првом месту”. Ако је сигурност на првом месту, можемо да претпоставимо какво је опхођење компаније према ставкама које нису на листи приоритета у случају да су наводи о конзумирању алкохола на дужности тачни. Да би се путници осећали сигурно, возач дефинитивно не сме да изгледа као да конзумира алкохол током вожње на десетине душа.
Незванична сазнања
Врло брзо смо дошли до незваничних сазнања која нису потврђена у којима разни незванични извори наводе да возач са видео-снимка није странац када је реч о конзумирању алкохолних пића, али ови извори су непотврђени и незванични.
Да се подсетимо
Како преноси Озон у тексту од 27.08.2019:
Услуге јавног градског превоза на територији Града Сремска Митровица у наредних 15 година обављаће „Сирмиумбус”. У бази „Сирмиумбуса”, код КП Завода, начелник Градске управе за саобраћај, комуналне и инспекцијске послове Љубомир Вујчић потписао је Уговор о јавном превозу на основу Одлуке о ЈПП-у са представницима ове фирме. Према Одлуци која је усвојена на недавно одржаној седници Скупштине Града Сремска Митровица, „Сирмиумбус” ће бити градски превозник следећих 15 година. Уговор је са том фирмом потписао Љубомир Вујчић начелник саобраћаја, комуналне и инспекцијске послове.
Са овим превозником у наредних 15 година Град Сремска Митровица не би требало да има проблема у функционисању и организовању јавног превоза
Град ће контролисати извршење овог Уговора преко наше финансијске службе, затим преко Службе за буџет, а на самом терену ће контролу вршити саобраћајни инспектор, комунални инспектор и комунална полиција свако у складу са својим надлежностима и свако у складу са својим делатностима и ономе што пише у уговору.
Преузето са: www.ozon.rs
Нулта толеранција
Подсетимо, у Републици Србији вожња под дејством алкохола или конзумирање алкохола током вожње строго је забрањено и кажњиво по закону. Штавише, за професионалне возаче аутобуса је прописана нулта толеранција, што значи да не смеју да имају ни мало алкохола у крви.
Ако се утврди да возач пије алкохол током вожње, то може довести до озбиљних последица, укључујући губитак посла, нарочито ако је реч о професионалном возачу, као што је возач аутобуса.
Овакво понашање треба одмах пријавити надлежним органима како би се обезбедила безбедност путника и других учесника у саобраћају.
Какво је законодавство у другим земљама?
У многим земљама Европске уније, за вожњу у стању пијанства предвиђене су оштре затворске казне и трајно одузимање возачке дозволе. У Француској возача ухваћеног са нивоом алкохола у крви већим од 0,8 промила може да задеси затворска казна до 1 године и обавезан медицински третман и психијатрисјка процена способности. У Норвешкој је могуће трајно одузимање возачке дозволе за ниво алкохола у крви изнад 0,5 промила док у Шведској, ако је пијани возач узроковао саобраћајну незгоду са фаталним последицама, може да очекује затвор до 6 година. - преноси ltablice.com
Ово су казне предвиђене за обичне возаче, а за професионалне возаче који управљају аутобусима поред нулте толеранције су често предвиђене и изузетно високе новчане и затворске казне у зависности од прекршаја.
Док се не покрене Београд, нема решења
На основу личних претходних искустава решавања локалних проблема, док ово не дође до Београда, можда се не реши уопште. До сада је ситуација била да неретко пријаве на локалу заврше заташкано и неозбиљно схваћено. Овде Београд остаје као последња нада, јер је за надлежне „оданде” теже пронаћи везу која може лако да „извуче” из проблема.
Да ли ћемо дочекати нормалан градски превоз?
Текстови у новинама се пишу, возачи настављају по старом, управа, инспекције и органи се праве да немају интернет - а грађани? Ћути и трпи, седи у аутобус без климе на 40°C, трпи дувански дим и непријатне мирисе, бахату вожњу и надај се да ћеш од тачке А до тачке Б стићи „у једном комаду”.
Аутор: Живко Гвозденовић